[Financování oprav památek]

Veřejné sbírky

Český národ v tíživých časech umí táhnout za jeden provaz. Dokazují to i data o finančních částkách, které Češi posílají kupříkladu prostřednictvím dárcovských SMS. A je jedno, zda jde o zahraniční či domácí záležitost.

Není nám jedno, co bude s námi a naší kulturou

Odtud plyne i jistá naděje, že česká kultura, movitá i nemovitá, bude zachována ještě po dlouhou dobu a vždy se na to najdou peníze. S veřejnými sbírkami, beneficemi, koncerty, výstavami, apod. u nás opravdu nešetříme a nešetříme ani penězi na podporu dobré věci. Veřejné sbírky mají v ČR dlouhou tradici.

Například tradiční Tříkrálová sbírka probíhá na celém našem území od roku 2001. V počáteční rok se vybralo celkem 32 000 000 Kč. V letošním roce to bylo dokonce takřka 98 000 000 Kč. V průměru se vybere každých pět let o třicet milionů korun více. Pro rok 2017 se očekává poprvé překonání stamilionové hranice finančních příspěvků.

MÁME VYBRÁNO

Ve veřejných sbírkách věnujících se památkám se u nás od roku 2011 pořádají také soutěže – o to, kdo vybere nejvíce finančních prostředků v jediné sbírce, atd. Tato soutěž nese název „Máme vybráno“. Její smyslem je však být také burzou nápadů. Ocenění totiž nezískává jenom finančně nejúspěšnější sbírka. Vyhrát cenu může také sbírka nejlépe prezentovaná. A o další rozhoduje veřejnost.

V prvním ročníku svedlo pomyslný souboj celkem 48 veřejných sbírek. Vítězem se stal Spolek pro Lanžhot, který na sbírku Oprava kostela Povýšení sv. Kříže, vybral 2,4 milionu Kč. Celkem se ve sbírkách ukončených v roce 2011 vybralo 10,3 milionu Kč. Průměrná výše finančních prostředků z jednotlivé sbírky byla přes 200 000 Kč.

Opři se o 3F

V dnešní době IT technologií se mění podoba jak veřejných sbírek, tak i práce a snaha neziskových organizací. Ty v poslední době stále častěji naslouchají radám odborníků na IT a nová média, marketingu, aj. Peníze se tak jich nezískávají jenom chozením od domu k domu, ale přes multimediální webová rozhraní. K projektu je dostupná spousta fotografií, lze si přehrát motivační video, atd. To radí zejména experti z crowdfoundingových portálů.

Neziskovým organizacím pomáhá také kupříkladu Jan Böhm z portálu kliktivisti.cz. Ten věří ve využívání nových médií a orientaci na místní komunitu: „Ve financování se můžete opřít o tzv. 3F − family, friends and fools, neboli rodinu, přátele a blázny. Na lokální úrovni si komunikaci nastavte tak, aby se o vašem projektu dozvěděli všichni vaši přátelé, a snažte se, aby o vás všichni vaši přátelé mluvili,“ radí Böhm.










praha

brno

jihlava

olomouc

ostrava

plzeň

liberec

ústí nad labem



Financování památek